MADIA OU DE LA RAISON EXISTENTIELLE DE « YAKA DIA MAAMA » POUR UN MIEUX-ÊTRE ALIMENTAIRE DE DEMAIN

unnamedCe livre est un manifeste de l’écologie intégrale. A ce titre, il est interpellant par rapport à l’usage que nous faisons de nos terres si fertiles, proposant de facto des possibilités de les préserver de la prédation et de la pollution ambiante. Aussi, pour sauvegarder la biodiversité de nos écosystèmes, les paysans et tous les acteurs intéressés par la production agricole et l’élevage devraient opter pour un changement de paradigme à l’heure où leurre de l’agriculture intensive tente de séduire les pays du sud pour les perdre à tout jamais. La prudence devrait être de rigueur, car ce n’est pas l’agriculture industrielle qui résoudra les questions de la famine et de la pauvreté en Afrique ; bien au contraire ! Il faudrait repenser notre manière de nous alimenter à travers une transition nutritionnelle pour un équilibre alimentaire.

            Ce remarquable propos est extrait de l’interview réalisée par Auguste KOUNKOU KUE avec les Dépêches de Brazzaville le 11 mars dernier et tendant en la présentation de son nouvel ouvrage « MADIA vers une transition nutritionnelle ? » publié en auto-édition au tout début de l’année 2016.

            Si « MADIA vers une transition nutritionnelle ? » est, selon l’auteur un manifeste de l’écologie intégrale, il est aussi, dans une certaine mesure, un pamphlet contre certaines habitudes alimentaires qui nuisent à l’intégrité voire au bien être du MUUNTU.

            C’est à ce titre que, par exemple, KOUNKOU KUE n’hésite guère à faire une critique raisonnablement intelligible du principe de « Yaka dia maama » qui consiste en une sacralisation quasi-religieuse du manioc par la conscience populaire des populations Ba-Koongo.

            Ce serait faire une déclaration de guerre aux Koongo, observe à juste titre Auguste KOUNKOU KUE, que de les pousser à sous estimer le « Yaka dia maama ». Et pourtant, de façon objective, le produit fini reste, poursuit-il, bien ingrat en retour sur l’investissement, de la femme des champs, la mère cultivatrice qui a besoin, pour se nourrir, se vêtir à partir du gain de son travail. Les conditions de travail manuel par lesquelles elle va cultiver le manioc et attendre environ deux ans pour commencer à récolter les tubercules de manioc ne sauraient, conclut-il, rivaliser avec celle qui pourrait cultiver un champ de pomme de terre, des mêmes dimensions, ou à celle qui cultiverait la même périmètre d’un champ de maïs, nettement plus nourrissant du point de vue qualitatif en nutriments.[ P.57.]

            Partisan de la Cause notamment de cette noble cause ayant trait à l’équilibre et à la richesse nutritionnelle des aliments que consomment les Humains, le changement de mentalité, de nos mœurs alimentaires n’est plus simplement, selon l’auteur de « MADIA vers une transition nutritionnelle ? », une nécessité mais un impératif radical. (Re) découvrons les richesses d’une bonne alimentation autrement, plutôt que nous accrocher à des traditions de cultures et de consommation sans discernement.[P.58.]

Cela dit et contrairement à l’explication qu’en on a donné, le principe de « Yaka dia maama », n’est nullement et surtout ne devrait pas être une sacralisation sociale du manioc au détriment d’autres aliments qui sont tout aussi enrichissants pour le MUUNTU.

D’après Auguste KOUNKOU KUE, le « Yaka dia maama » est, somme toute, une valorisation des produits, peut-on dire du terroir qui non seulement enrichissent l’être ou le MUUNTU dans sa réalité biologique mais également dans son environnement.

Ainsi, pour un enrichissement nutritionnel, « Le manioc et la pomme de terre peuvent se consommer à travers une multitude de recettes, augmentant en eux des capacités nutritives avec l’apport d’agents étrangers tels que les matières grasses, etc. Chaque recette utilisée facilitera plus ou moins l’usage de ces deux féculents ; somme toute importants dans l’alimentation, mais pas indispensables, car bien d’autres féculents comme le riz, la banane plantain, le maïs, le taro, la patate douce, la variété d’ignames peuvent se substituer à l’un ou l’autre. Tout est question d’habitudes alimentaires, mais certaines habitudes ne sont pas toujours bienfaisantes, voilà pourquoi nous devrions promouvoir une ouverture aux mutations qui s’imposent, au regard d’une situation écologique pressante qui ne devrait plus nous laisser dans l’indifférence. La profonde crise anthropologique qui secoue notre humanité pourrait-elle nous permettre à tout le moins de revoir de fond en comble notre mode de consommation, ainsi que nos habitudes alimentaires. »[P.72-73]

C’est dire qu’un mieux-être alimentaire est absolument chose à intégrer dans notre mode de vie alimentaire mais il ne sera possible et effectif que si l’Homme des temps modernes comprend justement, comme le relève avec perspicacité Auguste KOUNKOU KUE que « la transition nutritionnelle est, à comprendre (prendre avec), comme une nécessité de mettre en place une alternative alimentaire, pour régénérer les écosystèmes et permettre à l’environnement de se maintenir dans son rôle de régulateur de la vie et de la protection naturelle, en matière de santé pour tous. Nous réapprendre à nous nourrir sainement, en traitant la terre avec beaucoup plus de prévenance, car elle favorise l’épanouissement de l’humanité entière ».[P.12-13]

Par ailleurs, Auguste KOUNKOU KUE s’insurge contre certains maux qui mettent à mal la condition humaine sur le plan alimentaire sous le regard impuissant des peuples du monde. Ceux-ci contribuant par exemple à la valeur humaine de l’art de manger et celui de savoir cultiver.

C’est ainsi que dans les sociétés industrielles où les gens ne prennent plus le temps de vivre que pour la rentabilité des autres, manger ne représente plus, observe à juste titre Auguste KOUNKOU KUE, qu’une affaire de se remettre un peu de punch dans les muscles, comme si on allait se droguer, pour se maintenir en forme. Manger ou se doper revêtirait, considère-t-il, un dénominateur commun, celui de se maintenir dans la perspective d’accomplir une performance. Serait-ce là, la signification de prendre un repas, s’interroge l’auteur du précieux et concis ouvrage de « MADIA », pour l’Homme contemporain ? Autrefois, manger faisait parti, conclut-il, d’un noble rituel de communion et de communication, chez certains : se retrouver autour d’un repas, pour marquer la convivialité et par delà le partage du repas, c’était aussi de la circulation d’énergie qui se faisait dans une atmosphère de détente et de plaisir.[P.149.]

C’est, peut-on dire et ce, dans une certaine mesure, l’illustration du savoir et de la culture du MBONGI, comme chez les Koôngo, où le repas avait un sens, celui certes de manger, de retrouver des forces physiques après la tenue des activités journalières, mais également celui d’être en union avec ses semblables donc en communion autour des valeurs de partage, de fraternité, de solidarité et de respect de l’être ou du MUUNTU quel que soit son statut social. C’est à ce titre que l’enfant orphelin, le passager ou l’étranger jouissaient d’une grande considération humaine.

C’est aussi dans ce même ordre d’idées, Auguste KOUNKOU n’hésite guère à dénoncer avec force la corruption ou l’empoisonnement de l’être ou du MUUNTU que favorise aussi bien l’industrie alimentaire que pharmaceutique. Les appétits démesurés   des multinationales n’épargnent plus, relève l’auteur avec consternation, rien ni personne. Pour qui donc diable, produire la mort aux autres, quand nul n’est éternel ? Les agriculteurs eux-mêmes revêtent des combinaisons « d’astronautes », pour traiter les fruits et légumes qu’ils nous vendent. Pourquoi entretenir cette folie meurtrière.[P.153.]

            Autrement dit, avec « MADIA vers une transition nutritionnelle ? », Auguste KOUNKOU KUE sonne le glas, en invitant par voie de conséquence, l’être social, conscient, responsable, capable d’aimer, de donner et de recevoir et donc capable de prévenir et de protéger l’environnement ou le monde dans lequel, il vit de tous les agents qui sont susceptibles de le rendre moins agréable voire immonde pour des générations à venir.

            En somme, « MADIA vers une transition nutritionnelle ? » est le type même d’ouvrage fort plaisant qui tue l’ennui, l’oisiveté, la passivité en introduisant le lecteur dans la vallée des mots qui dénoncent les maux qui, hélas conduisent inexorablement à l’empoisonnement du mode de vie alimentaire des hommes à l’échelle planétaire.

RUDY MBEMBA-DYA-BÔ-BENAZO-MBANZULU ( Alias TAATA N’DWENGA)

 

Ce contenu a été publié dans LIVRES A LIRE. Vous pouvez le mettre en favoris avec ce permalien.

32 réponses à MADIA OU DE LA RAISON EXISTENTIELLE DE « YAKA DIA MAAMA » POUR UN MIEUX-ÊTRE ALIMENTAIRE DE DEMAIN

  1. Fifa55 dit :

    Did you go to university? http://thumbzilla.fun/cum4nk/ fatmomtvbe The hotel includes an indoor heated pool and a « champagne bar » and one night with breakfast normally costs £94. Most rooms feature a balcony and are « beautifully decorated in elegant tones and wooden furniture creating a comfortable atmosphere », according to the hotel website.

  2. Emilio dit :

    I’m interested in this position http://xnxx.photography/hqpor/ http://www.streamat. com On this week’s Daily News Fifth Yankees Podcast, Mark Feinsand sits down with outfielder Vernon Wells to discuss the Yankees’ fading postseason hopes, the tough road trip and what the team’s recent stumble means going forward.

  3. Tobias dit :

    I’m retired http://xnxx.photography/alterschinweis-fsk-18/ in the thrall.php?id= glz Concerns about data security arose last week after theinspector general of the Department of Health and Human Services(HHS) issued a report saying CMS had missed several self-imposeddeadlines for testing the security of the information technologythat will power the insurance exchanges being set up in all 50states and the District of Columbia. CMS is part of HHS.

  4. Steven dit :

    What do you do? http://xnxx.promo/xxxxbfg/ darkbrownvoice xham Exchanges began as member-owned trading platforms, but havetransformed over the years into for-profit businesses. At thesame time, regulatory changes put in place by the SEC, alongwith advances in technology and the automation of the markets,have blurred the distinctions between exchanges and tradingplatforms owned by broker-dealers, SIFMA said.

  5. Harley dit :

    Are you a student? http://xvideos.doctor/drkohyi/ eporneurcom « When I told my parents and friends that I was going to Rote Ndao in East Nusa Tenggara, they were shocked. Some had never heard of the place before. It's a tiny island, and I'm a city girl! » the 25-year-old laughed.

  6. Ahmed dit :

    A Second Class stamp http://pornhub.in.net/xxvbdeio/ nhentai.neg Rocked by internal feuding and executive exits, andpositioned at the high-end of a smartphone market that is closeto saturation, HTC has seen its market share slump to below 5percent from around a quarter five years ago; its stock price isat 8-year lows, and it has warned it could make a firstoperating loss this quarter.

  7. Quinn dit :

    Why did you come to ? http://pornhub.in.net/nhentaiclnet/ desi nxxxsex com nx When Congress returns from a five-week recess in September, lawmakers will have just nine legislative days to craft a stop-gap funding measure to keep government agencies from shutting down as the new fiscal year gets under way on October 1.

  8. Trevor dit :

    Where’s the nearest cash machine? http://thumbzilla.fun/rachel-cavalli-porntrex/ porno hariel ferrari Smith’s four-turnover meltdown in the Jets’ 38-13 loss to the Titans Sunday shouldn’t cloud the bigger picture centered on thoroughly evaluating the rookie quarterback this season. It’s silly to waste brain cells debating the merits of giving Matt Simms a chance to start.

  9. Milton dit :

    Other amount http://xnxx-xnxx.space/nokshi-katha-serial/ wwww.egotastic.com Some of Mr Berlusconi's allies have threatened to bring down the coalition – although how that will influence the court is unclear. But Enrico Letta felt it necessary to warn that for foreign investors Italy had to demonstrate a complete separation between political and judicial power.

  10. Tyrone dit :

    Have you got any ? http://xnxx.photography/www-xvideos2-com-video43221029/ furry trap henti The IMF said it was also hard to measure when easy moneypolicies would outlast their utility and start creating moreproblems than they solve. As in previous papers, it warned thatan overly long period of bond purchases could encourage morerisk-taking, reduce the incentive to implement structuralreforms, and undermine central banks’ independence if they areseen as financing government debts.

  11. Adalberto dit :

    I enjoy travelling http://xnxx.promo/epornerco/ sex3nafare Pressure is only increasing on the smartphone maker. BlackBerry 10 sales have come in well below some analysts’ expectations, raising questions about whether the company can quickly win back market share from Apple Inc’s iPhone as well as Samsung Electronics Co Ltd’s Galaxy devices and other phones powered by Google Inc’s Android operating system.

  12. Broderick dit :

    I can’t hear you very well http://xnxx-xnxx.site/brazzershdporner/ sighalasex HONG KONG, July 11 (Reuters) – China shares spiked to athree-week high on Thursday, buoyed by a report in officialmedia that financing rules may be partially relaxed for realestate firms, boosting the property, construction and financialsectors.

  13. Jerold dit :

    How many would you like? http://boobs.pet/nhejtai/ thumbillz « If the option is not exercised by the agreed deadline,there may be a number of alternative scenarios, and we wouldhave to consider these carefully when the position becomesclearer, » a spokesman for Britain’s energy ministry said,without elaborating on the scenarios available.

  14. Rufus dit :

    Very funny pictures http://xnxx-xnxx.site/thumbwila/ zowie palliaer boyfriend Haggis, 60, has been a polarizing figure since « Crash, » an ensemble drama about racial and social tensions in Los Angeles, which upset critically acclaimed gay cowboy drama « Brokeback Mountain » to win the best picture Academy Award.

  15. Josef dit :

    Very Good Site http://xnxx-xnxx.site/imegesxx/ jacklyn van eert “I’m going to keep going, keep battling, and try to help this team,” Sabathia said. “It’s hard to, but yeah. I’m pretty confident and I feel like it’s going to turn. It just hasn’t yet.”

  16. Evelyn dit :

    Punk not dead http://xvideos.doctor/intimategadgets/ onkuttude The Canadian government has intervened several times inrecent years to force striking unionized rail and airlineworkers back on the job. In May 2012 Ottawa passed legislationthat ended a strike at Canadian Pacific Railway Ltd, CNRail’s main domestic rival.

  17. Morris dit :

    A book of First Class stamps http://xnxx.in.net/2015beeg/ achara bet qom Martin Franks, an executive vice president at CBS, said Time Warner Cable has been insisting on securing the same terms and conditions of their last agreement which started in 2008 and expired in June.

  18. Mickey dit :

    A jiffy bag http://xnxx.promo/yoropprno/ dslplips Summers may have not intended what he wrought, but he can still be held responsible for his blindness. What caused this blindness, if indeed it was blindness? He is not that stupid, so what did he think was going to happen when you give bankers a bunch of our money to play with, with no possible consequences?

  19. Marlin dit :

    We used to work together http://pornhub.in.net/todosconwecam/ crystal greenvelle pornflip Former British ambassador to Syria Sir Andrew Green said it was « remarkably good news » because it avoided military action, removed the risk of chemical attacks and generated dialogue with Russia.

  20. Chung dit :

    I’m afraid that number’s ex-directory http://thumbzilla.fun/tumbxila/ u18 cahn In the more than three months since Snowden’s revelations began, no publicly traded U.S. company has cited him in a securities filing, where they are required to report events that are material to their business.

  21. Wilton dit :

    I work here http://xnxx-xnxx.site/heganporn/ porn_dl.com « About five minutes after the firemen left, I felt the vibration of a train moving down the track. I then saw the train move by without its lights on, » said Andre Gendron, 38, whose trailer and off-the-grid wooden cabin are the only buildings anywhere near the rail siding.

  22. Eva dit :

    We work together http://xnxx.promo/danlis-pizza-magdalena/ zomxnxx Livni, speaking on Israel Radio, said on Tuesday that “there will be dramatic decisions” by Israel at the end of the negotiations, but the sides had agreed not to disclose details about their deliberations in order to build trust.

  23. Randy dit :

    Nice to meet you http://thumbzilla.fun/wwwxnxxwatermarknet/ « http » »//www.rulertube.com » Springsteen and the E Street band then nailed « You never can tell » and the crowd loved them for it just as an even larger crowd did last Saturday at the Stade de France in Paris when he took a request in the crowd for « Lucille ».

  24. Nelson dit :

    I’m doing a phd in chemistry http://xnxx.promo/pornhub/ my desi sex videos « I can’t wait to be driving a Prancing Horse car again and to reacquaint myself with so many people with whom I had such close links, as well as working with Fernando, whom I consider a great driver, in order to bring the team the success it deserves, » he added.

  25. Nestor dit :

    I want to make a withdrawal http://xnxx.promo/txi69/ jepangxxnx Japan’s exports rose but were well short of expectations inSeptember, a sign that slowing demand in Asia was taking theshine off Prime Minister Shinzo Abe’s stimulus policies andclouding the outlook for a recovery.

  26. Emerson dit :

    We were at school together http://xnxx-xnxx.space/www-xnxx-com-search-old-20movie/ xnxx porno333 Yes there are a number of options available, you can set your browser either to reject all cookies, to allow only « trusted » sites to set them, or to only accept them from the site you are currently on.

  27. Eugenio dit :

    How much is a First Class stamp? http://xnxx.promo/nhenti-onepiece/ thumbtzilla,com With a pink VW Beetle just inside the door and assorted surfing décor, this brunch/burger café just down from the Médran gondola brings a taste of Hawaii to the snows of Verbier. No reservations. Free wifi.

  28. Mario dit :

    Best Site good looking http://thumbzilla.fun/ghettptubecom/ nhentau. Attacks on British Muslims and Islamic institutions surged following the murder of a British soldier on the street in Woolwich, south London, in May, which prompted demonstrations organized by extreme-right and anti-Islamic groups.

  29. Ariel dit :

    The United States http://xnxx.promo/httpfuqcom/ 3dogsex Just call her a burger queen! Heidi Klum is pairing up with Carl’s Jr. and Hardee’s to promote their Jim Beam Bourbon Burger. The « Project Runway » host sizzles in the new commercial in which she is pictured seductively chowing down on the burger. But she’s not the only one who has mouths watering …

  30. Getjoy dit :

    I’ll put him on http://pornhub.in.net/netorare-world-tmo/ nhrntai anal Besides banning the bulk collection of Americans’ records, it would create the position of « constitutional advocate » to represent the public in the secret Foreign Intelligence Surveillance Court that oversees the eavesdropping programs.

  31. Laurence dit :

    Just over two years http://xnxx.promo/nudsevista/ coforce emploi He ran Manning like a freshman. Duke’s strength coaches pushed the former MVP through core workouts, then lifting and throwing, throwing, throwing. On rainy days, Manning wanted to do wet ball drills outside. On cold days, he wanted to feel the chill. Finally, Cutcliffe identified smiles on Manning’s face when he felt strength returning. The calls went out for the simulated game. Duke’s players were to participate, as well. They kept everything quiet. The shared focus of Manning and Cutcliffe would now include others, and cameras were set up on the sideline. The goal remained the same.

  32. Edwin dit :

    How do you know each other? http://xnxx.promo/efuktcin/ efukt,cin Connecticut Governor Dannel Malloy said on Thursday he was »frustrated » with the progress and encouraged residents to workfrom home if possible. He ordered a halt to all highway work onmajor roads into New York, to ease the flow of traffic fromcommuters who opted to drive to work.

Laisser un commentaire